Saturday, January 3, 2009

BELAJAR BAHASA ARAB SIRI 1









Tema : Maal hijrah pada 1 Muharam 1430H (28Dis08)
Tarikh : 26 Dis 2008
Kamus bergambarGambar kalender 1430H yang baru

Waktu-
waktu solatأَوْقَاتُ الصَّلاَةِ
Tahunالسَّنَةُ
Gambar-gambarالصُّوَرُ
Bulanالشَّهْرُ
Nasihatالنَّصِيحَةُ
Mingguالأُسْبُوعُ
Nomborالرَّقْمُ
Hariاليَوْمُ
Cutiالعُطْلَةُ
Kalender hijrahالتَّقْوِيمُ الهِجْرِّيُّ

Dialog ringkas:=====

Perempuan : Apakah pandangan anda tentang persediaan menghadapi tahun hijrah yang baru 1430 wahai Mustasyar?




مَا رَأْيُكَ عَنْ الاسْتِقْبَالِ لِمُواجَهَةِ سَنَةِ "أَلْفٍ وَأَرْبَعِمِائَةٍ وَثَلاَثِينَ " الهِجْرِيَّةِ الجَدِيْدَةِ يَا مُسْتَشَارُ؟

Lelaki : Wahai Nur Amalina! Marilah kita menyambutnya dengan azam baru agar kita tergolong daripada kalangan hambaNya yang berjaya di dunia dan di akhirat.



يَا نُورَ أَمَلِنَا ! هَيَّا بِنَا نَسْتَقْبِلْهَا بالعَزْمِ الجَدِيدِ لِنَكُونَ مِنْ عِبَادِهِ الفَائِزِينَ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ .

Hiwar
P : Jika tidak keberatan wahai Mubarak, ceritakan tentang program kita pada minggu ini.
L : Wahai Nuha! Surau Puchong Utama Selangor Darul Ehsan akan mengadakan ceramah ilmiah untuk menyambut tahun hijrah yang baru 1430 pada hari Ahad ini selepas solat maghrib dengan izinNya.
P : Apakah yang akan dibincangkan oleh penceramah dalam majlis yang penuh dengan keberkatan itu?
L : Penceramah akan membincangkan tentang keistimewaan taqwim hijrah
P : Baguslah wahai saudaraku kerana kebanyakan kita tidak mengetahui tentang keistimewaannya L : Sudah tentu wahai saudariku. Semoga selepas ini kita akan menggunakannya setiap hari.

لَوْ سَمَحْتَ يَا مُبَارَكُ ، تَكَلَّمْ عَن بَرْنَامَجِنَا فِي هَذَا الأُسْبُوعِ . *

يَا نُهَى، سَيُقِيمُ مُصَلَّى فوجوغ أوتام، سلاغور دَار الإحْسَانِ بِالمُحَاضَرَةِ العِلْمِيَّةِ لاسْتِقْبَالِ* سَنَةِ "أَلْفٍ وَأَرْبَعِمِائَةٍ وَثَلاَثِينَ " الهِجْرِيَّةِ الجَدِيْدَةِ فِي يَومِ الأَحَدِ المُقْبِلِ بَعْدَ صَلاَةِ المَغْرِبِ بِإِذْنِهِ

. *عَم يَتَحَدثُ المُحَاضِرُ فِي تِلْكَ الجِلْسَةِ المُبَارَكَةِ ؟ *
يَتَحَدثُ المُحَاضِرُ عَنِ امْتِيَازِ اسْتِخْدَامِ التَّقْوِيمِ الهِجْرِيِّ .

* مُمْتَازٌ يَا أَخِي، ذَلِكَ لأَنَّ كَثِيراً مِنَّا لاَيَعْرِفُ امْتِيازَهَا .

* طَبْعاً يَا أُخْتِي، لَعَلَّ بَعْدَ هَذَا سَنَسْتَخْدِمُهُ يَوْمِياًّ.


Tazkirah :

عَامٌ جَدِيدٌ، وَعُمْرٌ مَدِيدٌ، وَعِيدٌ سَعِيدٌ، والنَّجَاحُ لَيْسَ بِبَعِيدٍ
Selamat tahun baru, semoga panjang umur, diharapkan dapat meraikan perayaan dan kejayaan tidak lama lagi (kian hampir).

Antara hari kebesaran mengikut taqwim hijrah
أَوَّلُ مُحَرَّمٍ1 Muharram


Awal Muharramيَومُ عَاشُورَاء

10 Muharram Hari Ayuraالمَولِدُ النَّبَوِيُّ 12 Rabiul AwwalMaulid Nabiالإِسْرَاءُ وَالمِعْرَاجُ

27 RejabIsra’ Mikrajنِصْفُ شَعْبَانَ

15 SyaabanNisfu Syaabanشَهْرُ رَمَضَانَ المُبَارَكُ

Bulan RamadanBulan Ramadan al-Mubarakنُزُولُ القُرْآنِ الكَرِيمِ
17 RamadanNuzul al-Quranلَيْلَةُ القَدْرِ10

Malam terakhir Ramadan

Lailatul Qadrعِيدُ الفِطْرِ1

SyawalHariraya puasaالوُقُوفُ بَعَرَفَات

9ZulhijjahWuquf di Arafahعِيدُ الاَضْحَى

10 ZulhijjahHariraya haji

اَيَّامُ التَّشْرِيقِ
11,12,13 ZulhijjahHari-hari tasyrik

Info
Sebarang maklumat berkaitan Bahasa Arab sila dapatkan utusan Malaysia setiap Jumaat ruangan Kenali bahasa al-Quran atau hubungi 019-2788055 atau layariاhttp://drarabic.blogspot.com/

Tuesday, December 30, 2008

MENGHITUNG HARI MENGIRA TAHUN

1 Jan 2009 Khamis

Siri 250

MENGHITUNG HARI MENGIRA TAHUN



Selamat tahun baru 2009. Malam tadi tepat jam 12 tengah malam ribuan masyarakat Malaysia berhimpun di ibukota semata-mata tidak mahu ketinggalan menyambut tahun baru. Mereka menghitung detik-detik waktu terutamanya apabila jam menunjukkan pukul 11.59 minit 50 saat. 10 saat yang terakhir tahun 2008 begitu dinantikan untuk menyingkap tabir 2009 yang baru.

Fenomena menghitung detik-detik waktu pada 10 saat terakhir bagaikan sudah menjadi budaya masyarakat di seluruh pelusuk dunia. Mereka begitu menghargai setiap saat yang berlalu. 10, 9, 8. 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 dan mereka bersorak beramai-ramai dengan penuh kegembiraan. Sebenarnya budaya ini diambil daripada ajaran Islam yang menuntut umatnya menghargai waktu dengan menanti masuknya waktu solat. Walaubagaimanapun cara sambutan telah diubahsuai mengikut kehendak dan acuan nafsu Barat.

Alangkah baiknya andai kata semangat menghargai waktu walau sedetik ini dapat dipraktikkan dalam kehidupan seharian umat Islam masa kini. Jika mereka sanggup menunggu detik-detik waktu yang dinanti dengan penuh kesabaran mengapa mereka tidak boleh berbuat demikian dalam menunaikan solat secara berjamaah.

Dengan ertikata lain, sepatutnya umat Islam melakukan ”count down” bukan setahun sekali tetapi melakukannya 5 kali sehari. Alangkah bagusnya seandainya umat Islam dapat bersama-sama menunggu saat-saat masuknya waktu solat di masjid atau di surau. Untuk itu, tiada alasan kukuh yang boleh diterima jika kebanyakan kita tidak mampu berbuat demikian. Persoalannya mahu atau tidak, itu sahaja.

Ini kerana jadual waktu solat ada di mana-mana. Antaranya di kalender, akhbar, radio, televisyen, emel, telefon bimbit, hotel dan lain-lain tempat. Jika kita sanggup menunggu detik 12 tengahmalam kenapa kita tidak sanggup menunggu masuknya waktu solat Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib dan Isya? Jika kita sanggup berdiri dan berhimpit di dataran yang penuh sesak, kenapa kita tidak sanggup duduk beriktikaf di masjid yang sangat selesa?

Marilah kita merenung kisah para sahabat yang menghargai detik-detik waktu dalam kehidupan mereka dengan menghayati konsep hari, minggu, bulan dan tahun. Antaranya ialah dua kalimah syahadah (sepanjang masa) solat (sehari 5 kali), solat Jumaat (seminggu sekali), puasa (sebulan dalam setahun), zakat (setahun sekali) dan haji (sekali seumur hidup).

Dalam hal ini seorang Yahudi pernah mengemukakan satu soalan matematik kepada salah seorang sahabat. Soalan itu dikemukakan dengan tujuan untuk menguji sejauh mana pengetahuan seorang sahabat yang bergantung kepada ilmu wahyu. Soalan tersebut ialah : “Apakah angka bulat terkecil yang boleh membahagi angka 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 dan 9 tanpa meninggalkan sebarang baki?”

Sahabat tersebut dengan hanya satu langkah mudah menjawab soalan tersebut dengan betul sedangkan pakar-pakar matematik di zaman itu menggunakan 7 langkah untuk menyelesaikannya. Pendekatan yang digunakan adalah pendekatan secara fitrah. Jawaban yang dikemukakan bukan sahaja boleh membahagi angka 1 hingga 9, malah boleh juga membahagi angka 10.

Dalam hal ini, perbandingan seseorang ilmuan yang boleh merujuk al-Quran dengan seseorang yang tidak boleh merujuk al-Quran adalah umpama langit dengan bumi. Terlalu jauh perbezaan antara keduanya.

Pertama, perhatikan rahsia angka tujuh. Dalam bahasa Inggeris angka tujuh ialah seven dan minggu ialah week. Apakah persamaan antara seven dan week dan perkataan tujuh dan minggu. Memang tiada perkaitan antara keduanya.

Manakala dalam bahasa Arab, angka tujuh ialah sab-‘a-tun yang berasal daripada gabungan (sin-ba-ain) dan minggu us-bu-‘un yang berasal daripada gabungan (sin ba-ain). Persamaan antara keduanya cukup jelas iaiatu keduanya berasal daripada gabungan huruf yang sama iaitu (sin-ba-ain). Perkaitan yang jelas ini memudahkan kita mempelajari matematik iaitu dalam seminggu ada tujuh hari kerana gabungan (sin-ba-ain) membawa makna 7 dan minggu.

Kedua, perhatikan rahsia angka tiga puluh. Dalam tahun masihi, bilangan hari dalam sebulan ialah samada 31 atau 30 atau 29 atau 28. Manakala dalam tahun hijrah pula bilangan hari dalam sebulan ialah samada 30 atau 29. Secara puratanya bilangan hari dalam sebulan ialah 30 hari.

Tahun Masihi berasaskan peredaran matahari manakala Tahun Hijrah pula berasaskan peredaran bulan. Perkataan matahari disebut sebanyak 33 kali dalam al-Quran berbanding perkataan bulan disebut sebanyak 27 kali dalam al-Quran. Jika dijumlahkan keduanya disebut sebanyak 60 kali. Purata bagi keduanya ialah 30 kali.

Ketiga, perhatikan pula rahsia angka dua belas. Dalam al-Quran perkataan shahrun yang bererti bulan disebut sebanyak 12 kali. Antaranya ialah ayat yang sering dibaca ketika bulan Ramadan ialaitu dala Surah al-Qadr yang bermaksud: “Lailatul qadar lebih baik daripada seribu bulan”

Seterusnya perhatikan pula rahsia angka 2520 yang boleh membahagi angka 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 dan 9 tanpa meninggalkan sebarang baki. Kalau angka 2520 dikaitkan dengan hari, bererti 2520 hari. Ini bermakna hari yang ke 2520 barulah kita boleh membahagi semua angka 1 hingga 10. Jumlah 2520 hari adalah bersamaan dengan 7 tahun. Jarak masa 7 tahun memang jarak masa yang seringkali dijadikan asas dalam berbagai bidang samada ekonomi, pendidikan, politik dan sebagainya.

Dalam sektor ekonomi umpamanya, kebiasaan keadaan ekonomi sesebuah negara terdapat tujuh tahun naik dan tujuh tahun yang merudum. Hal ini telah berlaku sejak sekian lama iaitu semenjak Nabi Yusuf hinggalah sekarang.

Dalam konteks sejarah negara kita pun senario tujuh tahun naik dan tujuh tahun merudum ini telah berlaku sejak merdeka lagi. Sebagai contohnya, tujuh tahun maju bermula pada 1957 hinggalah penubuhan Malaysia pada 1963. Bermula 1964 hingga 1971 pula dianggap sebagai merudum dengan peristiwa keluarnya Singapura pada 1965, konfrantasi bersama Indonesia pada 1967, rusuhan kaum pada 1969 dan banjir besar 1971.
Begitu juga keadaannya pada tahun 1990 hingga 1997 bolehlah dianggap sebagai tujuh tahun gemilang ekonomi Malaysia. Bagaimanapun tahun 1997 hingga 2004 bolehlah dianggap tahun merudum (ancaman jerebu, krisis politik 1998, peristiwa 11 September 2001 dan malapetaka tsunami akhir 2004).

Diharapkan tahun 2005 hingga 2012 adalah tahun gemilang bagi Malaysia. Sebab itu tahun 2007 yang berada dalam tempoh tujuh tahun gemilang dijadikan tahun Melawat Malaysia. Seterusnya dijangka tahun 2012 hingga 2019 adalah tahun merudum semula. Tahun 2020 hingga 2027 pula adalah tahun kemajuan. Jadi Malaysia meletakkan sasaran 2020 sebagai negara maju adalah satu perancangan yang sangat sesuai dengan izin Allah.

Dalam pendidikan, hubungan antara ibubapa dengan anak adalah mengikut skala umur 7 tahun. Ibubapa bermain-main dengan anaknya (7 tahun pertama) dan sebagai pembimbing (7 tahun kedua iaitu umur 8 tahun hingga 14 tahun). Seterusnya, ibubapa disarankan bertindak sebagai kawan ketika 7 tahun ketiga (umur 15 hingga 21 tahun).

Jadi, jika mampu menguasai Bahasa Arab seseorang boleh memahami al-Quran dan al-Hadis yang merupakan panduan hidup dengan mudah. Seterusnya ini memudahkan untuk meneroka pelbagai ilmu yang terkandung dalam al-Quran sepert sains dan matematik. Sehubungan itu, sempena tahun baru 2009 marilah berazam untuk menguasai Bahasa Arab.


‘Pendekatan Konvensional
Pendekatan Fitrah
Langkah
Arahan
Operasi
Arahan dan Operasi
Langkah 1
Darabkan semua
angka 1 hingga 9
1x2x3x4x5x6x7x8x9
7x30x12 = 2520
Langkah 2
Singkir angka 1
kerana 2 boleh bahagi 1
2x3x4x5x6x7x8x9
Rasional:
7= 7 hari dalam seminggu
30= 30 hari dalam sebulan
12=12 bulan dalam setahun

Langkah 3
Singkir angka 2
kerana 4 boleh bahagi 2
3x4x5x6x7x8x9
Langkah 4
Singkir angka 3
kerana 6 boleh bahagi 3
4x5x6x7x8x9
Langkah 5
Singkir angka 4
kerana 8 boleh bahagi 4
5x6x7x8x9
Langkah 6
Singkir angka 6
kerana (9x8=72) boleh bahagi 6
5x7x8x9
Langkah 7
Darabkan
5x7x8x9
2520

2520 ÷ 1 = 2520 2520 ÷ 2 = 1260
2520 ÷ 3 = 840 2520 ÷ 4 = 630
2520 ÷ 5 = 504 2520 ÷ 6 = 420
2520 ÷ 7 = 360 2520 ÷ 8 = 315
2520 ÷ 9 = 280 2520 ÷ 10 = 252

DI SEBALIK TABIR RAHSIA TAQWIM HIJRAH

25 Dis 2008 Khamis

Siri 248

DI SEBALIK TABIR RAHSIA TAQWIM HIJRAH



Tahun 2008 sudah semakin hampir meninggalkan kita dengan hanya berbaki seminggu sahaja lagi. Ini bererti pada minggu hadapan, jika diizinkan Allah kita akan menyambut tahun baru 2009. Sebelum tahun 2008 menutup tirainya, eloklah kiranya kita membuat beberapa analisa penting apa yang berlaku sepanjang tahun ini.

Dalam tahun 2008, kita cukup bertuah kerana dapat merayakan sambutan tahun baru hijrah sebanyak dua kali. Pertama pada 10 Januari yang lalu (1429) dan yang kedua pada 29 Disember ini (1430). Fenomena ini hanya berlaku sekali sahaja dalam tempoh 33 tahun.

Begitu juga fenomena tarikh dan bulan yang serupa antara tahun 2008 dan tahun 1429 selama 2 bulan berturut-turut. Pada tahun ini, kita mula berpuasa pada 1 Ramadan 1429 yang bersamaan dengan 1 September 2008. Manakala kita berhariraya puasa pula pada 1 Syawal 1429 yang bersamaan pula dengan 1 Oktober 2008.

Persamaan ini berasaskan bulan kesembilan bagi tahun hijrah adalah bulan Ramadan dan bagi tahun Masihi pula adalah bulan September. Seterusnya bulan kesepuluh bagi tahun Hijrah adalah bulan Syawal berbanding bulan Oktober bagi tahun Masihi. Walaubagaimanapun persamaan ini berakhir pada 29 Syawal 1429 (29 Oktober 2008). Ini kerana pada 30 Oktober 2008, tarikh hijrahnya ialah 1 Zulkaedah 1429.

Persoalan tentang tahun hijrah dan tahun masihi ini memang sering diperbincangkan. Namun hingga ke hari ini, kebanyakan masyarakat Islam di Malaysia masih belum begitu faham tentang kedua-dua tahun ini khasnya tahun hijrah. Dalam hal ini, sebenarnya banyak rahsia tentang perkiraan tahun yang belum diuar-uarkan kepada umum.

Apabila berbicara tentang apa jua persoalan kita tidak dapat lari daripada merujuk kepada panduan yang telah ditetapkan oleh Yang Maha Pencipta. Panduan tersebut sudah tentulah dari al-Quran dan al-Hadis. Kedua-dua sumber ini adalah dalam bahasa Arab.

Sehubungan itu kita sewajarnya menguasai Bahasa Arab untuk meneroka dengan lebih jauh rahsia-rahsia tentang perkiraan hari, minggu, bulan, tahun, dekad, kurun dan lain-lain lagi yang berkaitan dengan kedua-dua tahun ini.

Tahun hijrah adalah berdasarkan bulan manakala tahun Masihi pula berdasarkan matahari. Antara bulan dan matahari, kedua-duanya sama penting kepada kehidupan kita. Di sebelah siang, matahari menyinari kehidupan kita manakala di sebelah malamnya pula bulan yang sudi menyuluh kegelapan yang kita hadapi.

Peranan keduanya dikaitkan dengan bait-bait puisi ini ditujukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. iaitu:Anta Syamsun Anta Badrun (Kaulah umpama matahari dan kaulah umpama bulan) Anta Nurun Fauqa nuri (Kaulah umpama cahaya di atas cahaya)
Tahun Masihi dikira berasaskan peredaran matahari manakala Tahun Hijrah pula dikira berasaskan peredaran bulan. Perkataan matahari disebut sebanyak 33 kali dalam al-Quran berbanding perkataan bulan disebut sebanyak 27 kali dalam al-Quran. Jika dijumlahkan keduanya disebut sebanyak 60 kali. Purata bagi keduanya ialah 30 kali.

Dalam Surah at-Taubah ayat ke 36, Allah berfirman yang bermaksud “Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah ialah dua belas bulan sepertimana dalam kitab Allah pada hari di mana Allah menjadikan langit dan bumi ini. Antaranya ialah empat bulan yang diharamkan berperang (Muharram, Rajab, Zulkaedah dan Zulhijjah)”

Sehubungan itu kita dapat perhatikan semua tahun samada tahun hijrah masihi, Arab, Cina, India dan apa jua perkiraan tahun memiliki 12 bulan. Selain itu, perkataan ”shahrun” yang bererti bulan disebut sebanyak 12 kali. Antaranya ialah Surah al-Qadr ayat 3 yang bermaksud: “Lailatul qadar lebih baik daripada seribu bulan”

Dalam minggu ini umpamanya, masyarakat Islam di Malaysia banyak mengadakan perayaan sambutan Maal Hijrah samada di masjid atau di surau. Antara aktiviti yang paling popular ialah aktiviti ceramah tentang peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w. dan kaum Muslimin dari Makah ke Madinah.

Kebanyakan penceramah undangan bercerita tentang perjalanan Rasulullah bersama sahabat karibnya Saidina Abu Bakar yang penuh ranjau ke Yathrib (Madinah). Antara isu yang sering difokuskan ialah peranan labah-labah yang telah membuat sarang sebaik sahaja mereka berdua memasuki gua Thur.

Langkah labah-labah tersebut menyebabkan orang Kafir Quraisy tidak berminat masuk ke dalam gua tersebut kerana merasa yakin bahawa tiada orang dalam gua. Pada fikiran mereka, jika ada orang yang masuk sudah tentulah sarang tersebut terkoyak. Sehubungan itu, labah-labah dianggap sebagai binatang yang mulia kerana menjadi penyelamat dan dijadikan lambang utama atau ikon bagi sambutan Maal Hijrah di Malaysia.

Tahukah anda, bahawa peranan yang dimainkan oleh labah-labah tersebut telah menarik perhatian para saintis Barat. Di ketika masyarakat Islam di Malaysia masih lagi saban tahun bercerita tentang kisah labah-labah sebagai penyelamat, para saintis Barat telah membuat kajian terperinci tentang labah-labah.

Antara hasil dapatan ialah air liur labah-labah merupakan suatu elemen yang sangat kuat dalam melindungi sesuatu benda. Mereka mendapati bahawa baju yang dibuat daripada air liur labah-labah lebih kuat daripada baju yang dibuat daripada besi keluli. Ini kerana baju yang dibuat daripada air liur labah-labah adalah kalis peluru berbanding besi keluli.

Hasil kajian ini, Barat telah pun membuat tindakan paling drastik. Mereka pun menternak labah-labah secara besar-besaran dan membina kilang memproses air liur labah-labah. Di samping itu kajian ilmiah tentang rahsia labah-labah diteruskan dari semasa ke semasa. Hari ini, negara-negara Eropah seperti Britain menggunakan teknologi ini dalam bidang pertahanan. Mereka begitu yakin dengan fungsi labah-labah yang menjadi benteng yang kuat sehinggakan pihak musuh tidak dapat menyerang Nabi dan sahabatnya.

Jadi, apakah perbezaan antara cara berfikir masyarakat Islam di Malaysia dan para saintis di Barat? Masyarakat Islam di Malaysia hanya berminat dengan kisah-kisah perjuangan Nabi tetapi rata-ratanya masih lagi kurang berminat untuk menghasilkan sesuatu berdasarkan kisah tersebut. Manakala saintis Barat sangat berminat mengkaji sirah Nabi dan berusaha untuk menghasilkan sesuatu berdasarkan kisah tersebut. Sehubungan itu, kita bertanya kepada diri kita sendiri : ”Siapa yang lebih mengambil pengajaran dan menghayati konsep Maal Hijrah?”

Informasi

Perkataan yaum dan al-yaum (dari kata akar ya-wau-mim) yang bermakna hari disebut sebanyak 349 kali dalam al-Quran al-Karim.

Jika dicampurkan dengan perkataan yaumukum (dari kata akar ya-wau-mim) yang bermakna hari kamu semua disebut sebanyak 5 kali menjadikan jumlahnya 354 kali. Ini bersamaan dengan tahun Hijrah (354 hari).

Jika dicampurkan dengan perkataan yauman (dari kata akar ya-wau-mim) yang bermakna hari (dalam bentuk mansub) disebut sebanyak 16 kali menjadikan jumlahnya 365 kali. Ini bersamaan dengan tahun Masihi (365 hari).


As-habul Kahfi (sekumpulan pemuda beriman yang tinggal dalam gua) telah tidur selama 309 tahun. Dalam al-Quran bilangan 309 disebut (thalatha mi atin siniina wazdaaduu tis‘a) yang bermaksud 300 tahun dan mereka menambah sembilan. Setelah dibuat kajian terperinci didapati bahawa bilangan 300 tahun Masihi bersamaan dengan bilangan 309 tahun Hijrah. Sila rujuk Surah al-Kahfi ayat ke 25.




Perbezaan antara tahun Masihi dan tahun Hijrah
Tahun 2009 Masihi
Tahun 1430 Hijrah
Bulan
Bilangan Hari
Bulan
Bilangan Hari
1-Januari
31
1-Muharram
30
2-Februari
28
2-Safar
29
3-Mac
31
3-Rabiul Awwal
30
4-April
30
4-Rabiul Akhir
29
5-Mei
31
5-Jamadil Awwal
30
6-Jun
30
6-Jamadil Akhir
29
7-Julai
31
7-Rajab
29
8-Ogos
31
8-Syaaban
30
9-September
30
9-Ramadan
29
10-Oktober
31
10-Syawal
30
11-November
30
11-Zulkaedah
29
12-Disember
31
12-Zulhijjah
30
Jumlah
365
Jumlah
354

Jika muat sertakan gambar labah-labah dan lambang Maal Hijah.
Diari
Ceramah Perdana Sempena Sambutan Maal Hijrah 1430
Tempat : Surau Puchong Utama, Selangor Darul Ehsan
Tarikh : 28 hb Disember 2008 (Ahad) Masa : Selepas Maghrib
Hubungi En Sulaiman (012-9747141)